Ahol vannak államilag dotált közösségek, ott vannak farkasflóriánok is. Egybe írva, csupa kisbetűvel. Tehát olyan személyek, szervezetek és érdekkörök, amelyek a politikai szívességeikért cserébe állami megrendeléseket, EU-s pályázati forrásokat, ingatlanokat, kitüntetéseket vagy éppen védettséget kapnak.
Történ, hogy a Magyarországi Görögök Országos Önkormányzata 2019-ben pályázaton (címe: Bizánc szíve) 1,2 millió Ft-ot nyert csoportos zarándokút-szervezésre, Isztambulba (Konstantinápolyba). Az önkormányzat az utazás lehetőségét a görög közösségben nem hirdette meg, és végül a tervezett buszos utazás és egy csoportnyi ember helyett repülővel mentek négyen, közülük hárman 3 éjszakára, egy fő 1 éjszakára (tehát összese tíz vendégéjszakára), ugyanakkora összeg felhasználásával. Három önkormányzati képviselő és a Görög Intézet vezetője.
A törökországi szolgáltatásról a számlát az önkormányzat elnökének (K. György) érdekeltségi körébe tartozó (tulajdonos házastársa) budapesti szálloda adta ki 706 ezer Ft értékben. Abban az időben az említett önkormányzati elnök volt a görög pályázatok kurátora, az országos görög önkormányzat és a legnagyobb görög civil szervezet elnöke, valamint a vállalkozásán keresztül a legnagyobb számlakibocsátó szervezet képviselője.
A pénzügyi bizonylatok és az elszámolási dokumentáció alapján a következő állapítható meg.
Annak ellenére, hogy az önkormányzat és a szolgáltatásközvetítő vállalkozás (mindkettő képviselője K. György) arról állapodtak meg, hogy a vállalkozás a török partner által kibocsátott számlát változatlan áron és tartalommal közvetített szolgáltatásként továbbítja az önkormányzat felé:
- Az önkormányzat felé kiállított vállalkozói számla név szerint tartalmazta még 1 fő, nevezetesen az Országgyűlés görög nemzetiségi kabinet egyházügyi szakértőjének szolgáltatási költségét is, jóllehet az ő költségét az Országgyűlési Hivatal egyenesen fizette a török szolgáltatónak.
- Miután a pályázatkezelő az önkormányzattól kikérte a továbbszámlázás alapját szolgáló dokumentumok megadását is, a vállalkozás kiadni kényszerült a török szolgáltatóval kötött megállapodást is. A 2.280 euró értékű szolgáltatási megállapodás (szálloda, transzfer és idegevezetés), amely összeg az akkori árfolyam szerint megegyezik az önkormányzat felé kiállított számla értékével, nem tartalmazza az egyházügyi szakértő nevét, ellenben tartalmazza két ismert KDNP-s politikus nevét: L. Zoltán és G. Gergely. Ezzel kapcsolatban az önkormányzat korábbi elnöke azt nyilatkozta, hogy a politikusok költségét ők maguk fizették.
Összegzésképpen tehát a görög nemzetiségi zarándokút megszervezését vállaló, az akkori önkormányzati elnök érdekeltségi körébe tartozó vállalkozás az önkormányzat 4 delegáltján kívül további 3 fő költségét is a görög nemzetiségi önkormányzattal fizettette ki, vagy velük is kifizettette. Konkrétan két pártpolitikusét és a görög szószólói kabinet egy munkatársáét, aki egyébként nem sokkal korábban vehette át Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettestől a Magyar Érdemrend lovagkeresztjét.
Néhány további, a fentiekkel is összefüggésbe hozható érdekesség:
- Ugyanebben az évben egy a KDNP-hez köthető konferencia (Szabadságeszmények Közép-Kelet Európában II. Rákóczi Ferenctől a Pesti Srácokig) költségeihez a görög szószólói kabinet vezetőjének (A. Bendegúz Szpírosz) megrendelése nyomán a Görög Intézet 700 ezer forinttal járult hozzá.
- 2019 őszén a Fővárosi Választási Bizottság a nemzetiségi választásokhoz jelöltállításra jogosult nemzetiségi szervezetként nyilvántartásba vette a Magyar-Görög Tudományos és Kulturális Üzleti Tanács nevű szervezetet, amelynek elnöke az önkormányzati elnök K. Gy. volt. Tette ezt a választási bizottság annak ellenére, hogy a szervezetnek még adószáma sem volt, a korábbi tíz évben még üzleti beszámolókat sem adott le, nem volt egyetlen forint bevétele és kiadása sem, az alapszabályában pedig említés sincs görög nemzetiségről. A szervezet a választáson azokon a településeken szerepelt kimondottan jól, ahol a nemzetiségi választói névjegyzékben regisztráltak száma meghaladta a népszámlálások során magukat görög nemzetiségűnek vallók számát, tehát ahol visszaélés feltételezhető.
- A nemzetiségi pályázatok elbírálása során az általam (is) képviselt szervezetektől (Csongrád Megyei Görögök Kulturális Egyesülete, Szegedi Görög Nemzetiségi Önkormányzat), a szakmai bizottság által megítélt támogatást a Miniszterelnökség a jóváhagyási szakaszban elvette, és azt részben a fenti Üzleti Tanácsnak adta, az Országgyűlés görög nemzetiségi szószólójának nyilatkozata alapján vélhetően politikai alapon.
A Bizánc szíve c. projekttel esetlegesen összefüggésbe hozható visszaélés, illetve kettős kiszámlázás kérdését az országos görög önkormányzat M. Ioannis vezette pénzügyi bizottsága megvizsgálta. Az elnök megállapítása szerint az önkormányzatot nem érhette kár, az fogalmilag kizárt.
Hogy a Bizánc szíve elnevezésű projekt kapcsán politikai jellegű szívességekről vagy nyerészkedésről van-e szó, esetleg a kettőről együtt, egyszer talán tisztázódik. Nem fogadnék rá!
Purosz Alexandrosz